Одного разу я була свідком розмови, яку згадую через роки з відчуттям розпачу і безсилля...
Наближалися свята, я обирала книгу на подарунок своїм дітям - школярикам.
Підійшли молоді батьки, зі слів було зрозуміло, що їх син навчаєтться у 1 класі. Мама взяла до рук красиву велику книгу з чудовими ілюстраціями, гортаючи її, сама отримувала задоволення. Чоловік помітно нервував, не знаючи, де себе у цей час подіти.
-Дивись, яка гарна!!!- захоплено піднесла її супутнику.
Той механічно перегортав сторінки, шукаючи ціну.
- Ти що, здуріла? Бачила, скільки вона коштує?- його обурення наростало.
- Але це ж подарунок!- все ще намагалася вона переконати.
- Купуй оту - сторінок багато, малюнків мало, скажеш читати - буде читати , а не малюнки дивитися. Надовго хватить. І ціна нормальна.
Вони купили першокласнику сіру книгу - без емоцій, без кольорів, без вражень.
Чи була вона для дитини подарунком? Чи стала улюбленою?
Чи можна було би змусити отого супутника дивитися балет- один із видів мистецтва, зрозумілий далеко не кожному, бо "так треба"?
На жаль, часто у погоні за незрозумілими для себе речами люди перетворюються на супутників - оті тіла, які рухаються навколо когось - дітей, батьків, знайомих - але так і не стають їх частиною. Тоді чиєсь життя стає сірим і одноманітним.
Сподіваюся, цей випадок був винятком із правила, хоча...
Сьогодні на уроці ми говорили про літературну казку, не просту, а УЛЮБЛЕНУ. Домовилися, що діти принесуть свої і ми підемо у бібліотеку - філію №9 - туди, де панує царство мудрості, вічності і слова . Напередодні один з учнів запитав:" А що робити тому, хто не хоче йти?" Я сподівалася до останньго, що змогла його переконати, що книга - це цілий світ, який розкривається перед читачем. Марно сподівалася. Він прийшов без нічого. І коли однокласники читали фрагменти творів, захоплено ділилися враженнями, хлопець сидів хвилин 15, а далі почав заважати іншим.
У цій ситуації тішить те, що він такий - один на клас. Мабуть, йому теж дарували сірі книжки. А ще - десь були супутники.
Я зачитала уривок з книги А. Дімарова"Блакитна дитина".
"...Я намацую під подушкою книжку —
непоказну, зачитану, з обшарпаними палітурками, — яка схожа на чарівну
скриньку: досить розгорнути її — і звідти з мелодійним дзвоном простягнеться
добра, мудра рука письменника, поведе за собою. І я нетерпляче заплющую очі:
хоч би швидше минула оця нікому не потрібна ніч та настав ранок!
Книжки брав у шкільній бібліотеці, а
потім мені пощастило: я натрапив на скарб.
У комірчині, в найтемнішому та
найдальшому од дверей кутку стояли один на одному два великі ящики, збиті з
грубих дощок. Я довгий час не звертав на них уваги, а потім зацікавився і
запитав про них маму.
— Це — речі вчителя, який виїхав од
нас,— пояснила мама, їй, мабуть, не сподобався вираз моїх очей, бо вона відразу
ж додала: — Дивись мені: не смій і торкнутись тих ящиків! Чуєш?
— Та чую, — нехотя відповів я і
відійшов, замислений, од мами.
Два отакенні ящики! Цікаво, що в них
може бути? От би заглянути до них хоч краєчком ока!
І чого невідомий той учитель не їде
по них? Коли б там був посуд чи одяг, він давно вже забрав би їх до себе.
Що ж там може бути?
Якісь цікаві прилади? .
То, може, там мідні трубки? Або
вогнепальна зброя?
Оті таємничі ящики мені як більмо на
оці.
Кілька разів, користуючись маминою
відсутністю, залазив я в комірчину, обмацував грубі, погано обстругані дошки.
Врешті не витримав. Вибравши годину,
коли мама пішла на батьківські збори, а Сергійко погнав із товаришами до лісу,
взяв сокиру, прокрався до комірчини. Запалив свічку, приліпив на край діжки.
Ящики стояли один на одному,
загадкові і таємничі. Видно було, що з того часу, як їх поставив отут учитель,
ніхто до них не доторкався: дошки аж сиві од пилюки, а з одного боку бородою
старезного дідька звисає густе, обсипане пилом павутиння.
Обережно просуваю лезо сокири в
щілину, починаю підважувати верхню дошку, міцно прибиту гвіздками. Дошка вищить
так, наче я видираю їй зуби, і я, шарпонувши раз-другий, завмираю та
прислухаюся, чи ніхто не почув отой скрип.
Нарешті поміж дошкою та стінкою
ящика утворилась щілина, достатня для того, щоб просунути руку. Відклавши
сокиру, обережно просуваю долоню і намацую тверді палітурки книжок.
Перше почуття, яке мене охопило, —
це прикре розчарування. Я чомусь вирішив, що то підручники, і мені здалося, що
учитель навмисне набив ними ящики, аби поглумитися з мене.
Уже й сам не знаю, для чого дістав
верхню книжку. Вийняв, підніс до свічки і — завмер. Джек Лондон! Оповідання й
повісті!..
Я часто мріяв про скарби. Важкі
золоті дукати і драхми. Персні із смарагдами і діамантами, кубки і чаші, всіяні
коштовним камінням. Шаблі, пістолі й мушкети, оздоблені золотом. Але тільки
зараз я зрозумів, що може відчути шукач скарбів, коли наткнеться лопатою на
залізну посудину. Коли вивалить із ями казан, зіб’є нетерпляче кришку і
побачить коштовності!..
Мені зараз здалося, що свічка
спалахнула ясно і весело, осяяла найтемніші закутки. Тремтячими пальцями
перегортав пожовклі, читані-перечитані сторінки, — неждане, казкове багатство,
що звалилось на мене"
- Який скарб знайшов хлопчик? Які почуття він переживає? Чи послухав маму ? А ви завжди слухаєте те, що кажуть батьки? Чому у нього в руках свічка?
Ці рядки відтворюють події, які відбувалися майже сто років тому. Чи щось змінилося у нашому суспільстві?
Учні 5-б чудові слухачі: не я, а вони називають суттєву різницю нашого суспільства - для нас книга перестала бути скарбом, чимось цінним, окремі учні навіть дозволяють писати чи малювати на сторінках не власних підручників- бо що наше - те не моє.
А потім ми читали - багато, виразно, а інколи ,може, не зовсім, але усі - із задоволенням.
Бібліотекар Бондарчук Ольга Стефанівна. зачитала "Короткі історії", які написані дітьми - невеликі, але глибокі за змістом. Вона запропонувала учням створити власні "Коротенькі історії" та надруквати їх. Переконана, що із цим завданням мої учні впораються легко - вони уже щось пишуть.
Бібліотекарі Суворова Ірина Іванівна, Сава Катерина Володимирівна підготували для нас чудову виставку казок, повістей відомих наших дитячих письменників: моїх улюблених Сашка Дерманського, Юрія Винничука, Галини Вдовиченко і багатьох інших. Діти із вогником в очах гортали сторінки ще незвіданих історій, а потім багато зі них взяли книжки з бібліотеки. Щоправда, не всі, але я сподіваюся що їх з кожним разом буде все більше.
Коли я вже збиралася йти, пані Ольга сказала:
- А ми для цікавості порахували, чиїх дітей у нас найбільше. Знаєте. чиїх?
- Ну?- емоції взяли гору і словниковий запас різко зменшився.
- Із 7-Б 2 школи.
-Моїх? Просто записаних?
-Ні. Не записаних.Вони читають....
...Коли повернулися у кабінет, дітей все ще переповнювали емоції. На питання "Чи вам сподобалося?" прозвучало навіть "Вау!!!".
І раптом Таміла вигукнула:
І раптом Таміла вигукнула:
- Ми забули подякувати!
- Я подякувала.
- Ні! Ви не розумієте-МИ ЗАБУЛИ ПОДЯКУВАТИ!!!
Цими словами сказано дуже багато.
Цими словами сказано дуже багато.
Дякуємо вам, працівники бібліотеки - філії №9 , що легко і просто дозволяєте нам поринути у чарівний світ книги.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.